Právě si prohlížíte Proběhla konference Měření, Diagnostika, Spolehlivost palubních soustav letadel

Proběhla konference Měření, Diagnostika, Spolehlivost palubních soustav letadel

Po dvouleté přestávce, zaviněné covidovou pandemií, zorganizovala Katedra letecké techniky UO ve dnech 19. a 20. října znovu technickou konferenci Měření, Diagnostika, Spolehlivost palubních soustav letadel.

Konference se již tradičně zúčastnili kolegové z Letecké fakulty Technické univerzity v Košicích a kolegové v VUT – Ústavu automatizace a měřicí techniky. Nově byli na konferenci přítomni zástupci firmy Aero Vodochody. Stejně jako v předcházejících letech přednesli i letos účastníci hodnotné příspěvky právě z oblastí, které se bezprostředně týkají jak měření, tak diagnostiky leteckých systémů.

Kolegové z Letecké fakulty Technické univerzity v Košicích nás tematicky seznámili se svými úspěšně řešenými projekty v oblasti senzoriky, využití mikrodrátů i magnetometrů a testování operátorů UAV.

„UNOB makes“ tým prezentoval letošní velmi úspěšnou akci v Egyptě, kde se tým dvou pedagogů a šesti studentů zúčastnil mezinárodní soutěže bezpilotních prostředků, pořádanou vojenskou technickou univerzitou v Káhiře pod názvem UAVC 2022. Tým v soutěži obsadil 2. místo z celkového počtu 10 zúčastněných a získal cenu za inovativní přístup.

Na konferenci zavítal i náš dlouholetý emeritní profesor Zdeněk Žihla a přes svůj poměrně vysoký věk nám ukázal, že i problematiku letecké dopravy můžeme řešit jako klasický dynamický systém, samozřejmě výrazně robustnějšího rozsahu.

Zástupci firmy Aero Vodochody přednesli problematiku certifikace nového letoun L39-NG a informaci o realizaci vlastní koncepce HIL (Hardware-In-the-Loop) laboratoře k ladění a testování vyvinutého počítače autopilota FCC.

Kolegové z Ústavu automatizace a měřicí techniky z VUT Brno nás seznámili s pokroky v identifikaci dynamického modelu lidského operátora. Na tuto problematiku navázal příspěvek z K-206 o možnostech přijímání dat z leteckého simulátoru X-Plane10 pro pozdější konstrukci autopilota s vlastnostmi člověka, tedy především jeho kognitivní parametry.

Po ukončení konference čekal na její účastníky večerní malý raut v přísálí klubu. Při něm se samozřejmě dále diskutovalo a probíralo vše možné, včetně možných témat spolupráce.

Druhý den se slovenští kolegové a kolegové z Aera Vodochody přesunuli na K-206 do Černých Polí a prohlédli si tamní laboratoře. I zde pak probíhala neformální diskuze nad současnými tématy vědy, výzkumu, ale i praxe.

Autor: Rudolf Jalovecký, foto: Viktor Sliva