Katedra letectva
Výuka
I při vzdělávání leteckých profesionálů je škola hrou 🙂
Katedra letectva zabezpečuje výuku v akreditovaných programech:
- NOVÝ 3,5 letý bakalářský studijní program Vojenský letový provoz (specializace vojenský pilot a řídící letového provozu)
- 5-letý magisterský studijní program Vojenské technologie – strojní (specializace letištní technické zabezpečení)
- 5-letý magisterský studijní program Řízení a použití ozbrojených sil (specializaci důstojník štábů vzdušných sil)
- 2-letý magisterský studijní program navazující na předchozí bakalářské vzdělání (pouze vojenský, kombinovaný)
Bakalářský studijní program Vojenský letový provoz je 3,5 letý studijní program pro přípravu specializací vojenský pilot a řídící letového provozu. Byl připraven na základě požadavků Ministerstva obrany a Vzdušných sil v reakci na přípravu specialistů pro novou moderní leteckou techniku pro 21. století. V průběhu studia je kladen důraz na odborné profilující předměty a praktický letecký výcvik nebo výcvik u střediska Řízení letového provozu. Nutným předpokladem pro přijetí je:
- splnění podmínek přijímacího řízení
- absolvování lékařských prohlídek v ÚLZ Praha
- absolvování základního vojenského výcviku ve Vyškově
Magisterský studijní program Vojenské technologie – strojní je souvislý, pětiletý a je základním typem studia pro přípravu důstojníků AČR. Byl připraven na základě požadavků MO ČR a byl akreditován v roce 2013 a následně reakreditován v roce 2018. V prvním roce je výuka studentů společná – všichni si osvojí všeobecný technický základ. Následuje specializační část, v níž budou již studenti připravováni v jednotlivých studijních specializacích.
Výuka v tomto studijním programu probíhá pouze prezenční formou, absolventi získají titul Ing. Studijní program je jednooborový a dělí se na studijní specializace, kde Katedra letectva zabezpečuje jednu z nich a to Letištní technické zabezpečení.
Vojenská forma navazujícího studijního programu je realizována ve 2-letém magisterském studijním programu navazujícím na bakalářský. Ten lze v současnosti studovat dle požadavku MO ČR pouze kombinovanou formou. Po jeho absolvování získají titul Ing. Uvedený program bude katedrou zabezpečován i nadále, počítá se s jeho další reakreditací.
Hlavním cílem této specializace je připravit vysokoškolsky vzdělané vojenské odborníky – piloty vojenského letectva. Absolvent získá ve výuce znalosti z oblastí teoretického základu a v odborných předmětech splňuje požadavky a znalosti konstrukce a vybavení letadel, mezinárodně platných předpisů JAR-FCL, norem ICAO, standardů NATO a problematiky základů taktiky použití jednotlivých druhů letectva. V průběhu studia absolvuje praktické seskoky padákem, zvládne teoretickou přípravu pro splnění podmínek udělení PPL a ATPL a absolvuje praktický letecký výcvik na letounu Z-142C AF nebo vrtulníku En-480B.
Seznam limitujících poruch pro vojenské piloty:
- pro taktické letectvo výška nad 191 cm a hmotnost mimo rozsah 58-94 kg;
- naturální visus pod 1,0 oboustranně bez korekce;
- porucha barvocitu;
- oční operace (včetně laserových) nutno posoudit individuálně dle předurčení;
- Scheuermann (Schmorlovy uzly 3 a více obratlů);
- výhřez ploténky;
- záchvatovité onemocnění;
- onemocnění kůže exponovaných částí těla;
- AB s medikací v posledních 3 letech;
- polyvalentní alergie na medikaci;
- hypothyreosa na substituci nad 50 mikrogramů;
- podprůměrný intelekt (dle psychologických výkonových testů).
Hlavním cílem dané specializace je připravit vysokoškolsky vzdělané vojenské odborníky v oblasti řízení letového provozu. V průběhu vysokoškolské odborné přípravy si osvojí teoretické a praktické znalosti z konstrukce, stavby a provozu letadel a leteckých motorů, základy operačního umění, taktiky a bojové účinnosti letectva. Absolvent studijního oboru
získá znalosti mezinárodně platných civilních leteckých předpisů a norem ICAO, směrnic a standardů NATO a nařízeních při řízení a účasti v letovém provozu a při zabezpečení létání u leteckých útvarů a zařízení. Získá znalosti v oblasti organizace řízení letového provozu na úrovni středisek řízení a uvědomování letectva zemí NATO. Absolvent je schopen samostatně řešit a analyzovat problémy v řízení jednotek letectva na stupni letka, případně štábu letecké základny nebo podobných zařízení letectva.
Seznam limitujících poruch pro ŘLP:
- naturální visus pod 0,5 oboustranně bez korekce;
- porucha barvocitu;
- AB s medikací v posledních 3 letech;
- polyvalentní alergie s postižením dolních dýchacích cest;
- hypothyreosa na substituci nad 50 mikrogramů;
- podprůměrný intelekt (dle psychologických výkonových testů).
Hlavním cílem této specializace je vychovat vojenského profesionála, který je připraven kvalifikovaně řešit problémy a úkoly spojené se zabezpečením odbavení letadel a zajištění provozuschopnosti letištních ploch u útvarů a zařízení vzdušných sil AČR. Absolvent získá znalosti mezinárodně platných civilních leteckých předpisů a norem ICAO, směrnic a standardů NATO a nařízeních při řízení a zabezpečení z hlediska letištního zabezpečení, leteckého technického a provozního zabezpečení a logistické podpory létání u leteckých útvarů a zařízení. Důraz je položen na znalost principů činnosti a konstrukce speciální techniky LTZ, řízení a provádění údržby pohybové plochy letiště a logistického zabezpečení leteckého provozu.
Absolvent získá znalosti mezinárodně platných civilních leteckých předpisů a norem ICAO, směrnic a standardů NATO a řízení štábní služby u leteckých útvarů a zařízení vzdušných sil AČR. Důraz je položen na principy velení a řízení štábů letecké základny, křídla, jednotlivých letek a míst velení při plnění úkolů leteckého výcviku a bojové činnosti letecké základny, dále pak proces přípravy, zpracování a vedení nařízené a stanovené dokumentace. Hlavním cílem studia je výchova vojenského profesionála, který je připraven kvalifikovaně řešit úkoly v oblasti řízení štábní služby u útvarů a zařízení vzdušných sil AČR.